Ready Player One – Ernest Cline

IMG_5222.JPG

Ready Player One stond al een tijdje in mijn kast, klaar om gelezen te worden. Steeds pakte ik toch een ander boek, omdat ik bang was dat dit boek toch niet echt iets voor mij was. Ik hoorde namelijk dat dit boek perfect is voor gamers en voor fan van The Matrix. Nou ben ik niet echt een gamer en heb ik The Matrix nooit gezien, maar toch was ik wel erg benieuwd. Toen ik ook nog hoorde dat er binnenkort een film van uitkomt, besloot ik hem maar gewoon te lezen.

En daar heb ik zeker geen spijt van. Ik heb er juist spijt van dat ik Ready Player One niet eerder heb opgepakt. Ik vind het verhaal echt origineel en interessant. Het heeft namelijk ook nog een onderliggende gedachte die zeker in deze tijd erg belangrijk is.

Dit boek speelt zich namelijk op twee verschillende werelden tegelijk af. In de realiteit en in een virtuele wereld, die wel heel erg op de realiteit begint te lijken. Dit is soms ietwat verwarrend, want soms vroeg ik me af of dit nou ‘echt’ was of niet. Al brengt dit ook wel een boodschap met zich mee, aangezien sommige mensen dit ook niet uit elkaar kunnen houden in de hedendaagse samenleving.

Dit boek speelt zich af in 2044 en de enige tijd wanneer Wade zich echt zichzelf voelt is als hij zich in de virtuele wereld OASIS bevindt. Wade heeft zijn hele leven besteed aan het bestuderen van puzzels, films, games en muziek die iets te maken hebben met de bedenker van deze virtuele wereld. Wanneer deze oprichter overlijdt, wordt er een spel bedacht waarbij hij deze kennis allemaal nodig heeft. Degene die als eerste alle puzzels en raadsels kan oplossen wint namelijk het gehele fortuin en het zeggenschap over de game OASIS. Als Wade deze race wil overleven, moet hij niet alleen de moeilijkheden en confrontaties aangaan in de virtuele wereld, maar ook in de echte wereld.

Dit boek heeft mij zo erg verrast, ik wilde doorlezen en ik was zo benieuwd naar de verschillende raadsels en puzzels die Wade moet oplossen. Daarnaast word je helemaal meegezogen in de virtuele wereld, alsof je er zelf bij bent. Ook worden er veel referenties gemaakt naar verschillende pop-invloeden van de tachtige jaren, waar ik eerlijk gezegd zelf niet echt veel van af weet, maar soms kwamen er toch wel herkenbare stukken in voor, wat erg leuk was om te lezen.

Ook al ben je zelf niet echt een gamer, zou ik dit boek zeker aanrader. Het verhaal is uniek en naast het feit dat het om de game draait, draait het ook om vriendschap en vertrouwen.

Heb jij dit boek al gelezen?

Love, Do

Geef een reactie

