Homegoing – Yaa Gyasi

img_5200.jpg

Homegoing stond al een tijdje in mijn kast te wachten om gelezen te worden. Toch duurde het een tijdje voordat ik hem oppakte. Ik heb het boek onlangs eindelijk uitgelezen. Ben je benieuwd wat ik er van vond? Lees dan vooral verder.

Ik houd echt van afwisseling qua boeken. De ene keer heb ik zin in Young Adult, dan fantasy en dit keer had ik zin in een iets ‘zwaarder’ boek. (niet letterlijk ;)) Daarom koos ik Homegoing uit, qua genre zou ik dit boek niet echt kunnen plaatsen, maar ik denk dat het zelf het dichtste bij historische fictie in de buurt komt.

Ik heb erg genoten van boeken zoals Americanah en White Teeth en ik hoopte dat dit boek in dat straatje zou passen. En dat deed het. Al blijft Americanah toch wel mijn all-time favorite.

In het begin vond ik het nogal lastig om alle verschillende karakters uit elkaar te houden, dat zijn er nogal wat namelijk. Gelukkig staat er voorin het boek een ‘stamboom’. In dit boek volg je namelijk het verhaal van twee verschillende generaties (Afro)-Afrikaanse mensen. In eerste instantie hebben deze twee niet echt zoveel met elkaar te maken, behalve dat ze beiden hun weg zien te vinden in de wereld van slavernij, apartheid en dat soort zaken.

Het begint allemaal met de verhalen van Effia en Esi, twee halfzussen. Zij groeien apart van elkaar op in Ghana in de achttiende eeuw. Effia wordt uitgehuwelijkt aan een Engelsman, terwijl Esi gevangen wordt genomen, verkocht wordt als slaaf en op de boot naar Amerika gezet wordt. Totaal verschillend dus. Hierna volgen de verhalen van de generaties die na hun volgen. Dit neemt een tijd van ongeveer driehonderd jaar in beslag en het verhaal wisselt binnen de verschillende continenten, Afrika en Amerika.

Ik vond het echt een heel krachtig verhaal, vol met historie en culturele verschillen. Ondanks dat het verhaal vanuit meerdere perspectieven wordt verteld, voelt het als een geheel. Yaa Gyasi’s schrijfstijl is echt heel bijzonder en het voelt soms net alsof je er echt bij bent, wat natuurlijk onder deze omstandigheden, emotioneel, beangstigend en onwerkelijk is.

Het is zeker geen luchtig boek, maar een boek dat zeker een indrukwekkend gevoel achterlaat. Ik geef het boek daarom ook 4,5 van de vijf sterren. Het enige minpuntje wat ik tijdens het lezen ondervond, waren de verschillende namen en ‘aanspreekvormen’, wat soms voor verwarring zorgde.

Mocht je liever in het Nederlands lezen, dit boek is ook vertaald onder de titel: Weg naar huis. 

Love, Do

Geef een reactie

