Release – Patrick Ness

IMG_4998Release is het eerste boek dat ik uitlas tijdens de #ohymbookathon. Nadat ik A Monster Calls gelezen had, wilde ik meer lezen van Patrick Ness. Dit jaar kwam Release uit en ik besloot deze te kopen. Ik wist eigenlijk niet precies waar het boek overging, maar de cover sprak mij erg aan.

Van te voren had ik al wel wat reviews op Goodreads opgezocht en deze waren erg uiteenlopend, van twee sterren tot vijf sterren, alles kwam voorbij. Ik besloot mij hier niet echt te veel van aan te trekken en begon gewoon met lezen. Ik las het boek in een ruk uit.

Ik weet niet zo goed wat ik over dit boek moet zeggen. Interessant, verwarrend, vaag, tegenstrijdig… Dat zijn woorden die ik zou gebruiken. Het boek zelf is geïnspireerd op Mrs Dalloway – Virginia Woolf en op Glacier door John Grant. Beide boeken heb ik niet gelezen, dus ik kan de verschillen of gelijkenissen dus ook niet aanduiden.

Een ding weet ik wel, ik vind Patrick Ness echt een goede schrijver, hij schrijft op een manier dat je wil doorlezen…

Release bevat eigenlijk twee verhalen in één. Het perspectief van Adam en het perspectief van een geest. Realistisch vs. onrealistisch. Het perspectief van Adam is erg actueel, duidelijk en mooi beschreven, terwijl de verhaallijn van de geest nogal verwarrend en intrigerend was. Toch vond ik het uiteindelijke verhaal interessant en verrassend. Echter had ik wel wat vraagtekens aan het einde.

Dit boek gaat over vertrouwen, geloof, uit de kast komen, loslaten en doorgaan. Ik wil verder niet te veel over het plot kwijt, omdat ik denk dat je dat het beste zelf kunt ervaren.

Ik heb lang getwijfeld hoe ik dit boek zou gaan beoordelen, maar ik heb het 3,5 van de 5 sterren gegeven, omdat ik gewoon verwart was toen ik Release uit had.

Heb jij dit boek al gelezen? Of Mrs DAlloway of Glacier?

Love, Do

Geef een reactie

