Cinder – Marissa Meyer

IMG_4978

Al enige tijd is boeklezend Nederland in de ban van The Lunar Chronicles. Een fantasy serie gebaseerd en geïnspireerd op verschillende sprookjes, geschreven door Marissa Meyer. Een aantal jaar geleden las ik Cinder al in het Engels, maar Blossom Books heeft zulke mooie edities gemaakt dat ik besloot dat ik deze serie liever in het Nederlands wil verder lezen.

Ik kan me nog herinneren toen ik Cinder voor het eerst in het Engels las, ik vond het echt een goed boek. Deze ervaring had ik weer toen ik Cinder in het Nederlands las. Het was alsof ik weer in een hele andere wereld was. De vertaling is echt heel fijn geschreven, ik had geen moment dat ik het vervelend vond om de vertaling te lezen.

Ik geloof dat iedereen wel bekend is met deze serie, maar als je nog geen boek hiervan hebt gelezen, raad ik je zeker aan dit te doen. Het eerste deel Cinder is gebaseerd op Cinderella (Assepoester), de delen die volgen zijn: Scarlet (gebaseerd op Roodkapje), Cress (gebaseerd op Rapunzel) en Winter (gebaseerd op Sneeuwwitje). Daarnaast zijn er nog twee novella’s/korte verhalen uitgebracht genaamd Levana en Alle Sterren.

Cinder is dus gebaseerd op Cinderella en in het boek zie je dit ook lichtjes terug. Het is simpelweg geen hertelling, wat ik wel fijn vind. Cinder is een meisje die zich niet echt op haar gemak voelt in haar huidige familiesituatie. Zij woont namelijk met haar stiefmoeder en twee stiefzussen. Zij is een cyborg, wat haar familie verafschuwt. Daarnaast is zij de enige die geld in het laatje brengt. Op een dag komt prins Kai haar een bezoek brengen, omdat zijn androïde kapot is en Cinder een van de beste cyborgs van het land is. Daarna raakt Cinder verwikkeld in een ingewikkelde strijd tussen het goede en het kwade. Wat moet ze doen? en wie ben ik nou eigenlijk? zijn de twee grote vragen die in haar hoofd omgaan.

Ik wil niet te veel verklappen, maar Cinder is echt de moeite waard! Ook al ben je niet zo’n fantasy fan, dit boek is zeker een aanrader.

Ik gaf dit boek (net zoals de eerste keer dat ik Cinder las) 5 van de 5 sterren op Goodreads.

Love, Do

Geef een reactie

