13 Reasons Why – Jay Asher

18644956_1782105278770133_6883673024512393216_n(1)

Na het kijken van de gelijknamige Netflix serie, was ik toch wel erg benieuwd geworden naar het boek van 13 Reasons Why, dus besloot ik deze te lezen.

Als ik heel eerlijk ben weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden. Net zoals ik niet echt een uitgesproken mening heb over de serie. Natuurlijk bespreken ze beiden een erg belangrijk onderwerp, echter vind ik de uitwerking niet helemaal geslaagd. Dit heeft meerdere redenen, dus deze blogpost zou spoilers kunnen bevatten.

Volgens mij heeft iedereen wel van 13 Reasons Why gehoord, het gaat over een meisje (Hannah) die zelfmoord heeft gepleegd. Aan de hand van 13 tapes gericht aan verschillende personen legt zij uit waarom ze dit heeft gedaan en dat zij daar ook schuld aan hebben.

Ik vond de serie goed, maar ik vond sommige karakters wat vlak en sommige acties en handelingen begreep ik niet echt. In het boek werd deze mening niet echt verbeterd, natuurlijk kun je in een boek van +/- 300 pagina’s niet alle karakters evenveel uitwerken, maar iedereen werd alleen beschreven aan de hand van hoe Hannah hen zag en af en toe reageerde Clay erop met zijn mening.

Sommige aspecten vond ik beter in het boek, zoals het niet te visueel maken van de zelfmoord. In het boek neemt Hannah namelijk een overdosis terwijl zij in de serie haar polsen doorsnijdt. Een erg heftige scene om te zien. Echter kreeg ik juist wel veel medelijden met Clay, terwijl ik niet echt sympathie voelde voor Hannah.

Ik vond het boek en de serie interessant om te lezen/kijken, maar toch miste ik iets. Ik vond het iets te ‘vlakjes’ en daarnaast vond ik de zelfmoordscene erg heftig.

Ik heb er wel van geleerd dat je nooit  een veronderstelling of een oordeel moet geven over hoe iemand zich voelt, je kunt immers niet in iemands hoofd kijken.

Wat vind jij van 13 Reasons Why?

 

2 thoughts on “13 Reasons Why – Jay Asher

Geef een reactie

