YALfest 2017

YALFEST

Zondag 23 april was YALfest, een festival voor liefhebbers van Young Adult- boeken. Ik kan niet zeggen dat ik er lang heb op moeten wachten, aangezien ik zaterdag 22 april pas mijn kaartje hebt gekocht. De reden waarom ik zo lang getwijfeld heb om te gaan is omdat ik niet echt iemand had waarmee ik kon gaan en omdat ik het toch wel erg spannend vond. Ik besloot toch te gaan én ik heb er zeker geen spijt van.

Vanwege werkzaamheden rondom het spoor, moest ik via Schiphol richting Hoofddorp reizen. Het duurde eigenlijk helemaal niet lang, maar toen ik in Hoofddorp aankwam moest ik nog een bus nemen richting de studio’s in Aalsmeer. Dit duurde echter iets langer, aangezien het een zondag was en daarom de bussen minder vaak reden. Ook was het erg druk! Dit mocht de pret niet drukken, iets later dan gehoopt, maar alsnog ruim optijd kwam ik aan in Aalsmeer.

Rond half 12 begon het podiumprogramma gepresenteerd door Bart Boonstra. Ik vond dit denk ik het leukste onderdeel van heel YALfest aangezien de auteurs echt heel erg grappig waren en de ineractie tussen hen was ook erg leuk. Ook werden er interessante vragen gesteld en zelfs sommigen uit het publiek mochten hun vraag stellen. Vooral Lesley Livingston was erg grappig en reageerde heel erg enthousiast op alle vragen. Ze zei dat wanneer ze een slechte dag had, ze haar dag beter maakte door een personage te vermoorden, haha! Ook David Arnold, Veronica Rossi, Donna Freitas, Gena Showalter, Victor Dixen, Megan Shepherd en Amy Ewing waren echt hele leuke mensen en vertelden vol passie over wat zij het liefste doen: schrijven.

Na afloop kreeg iedereen een goodiebag en was er de mogelijkheid om te lunchen. Elk lunchgerecht kostte €3,50 en er was keuze uit belegde broodjes, soepen, hartige snacks en salades. Hierna was het tijd voor de eerste signeersessie. Eerlijk gezegd had ik alleen Phobos van Victor Dixen en Mosquitoland van David Arnold gelezen, echter had ik de laatste niet bij me.. (echt heel stom, maar hij lag nog bij mijn ouders). Dus ik besloot alleen bij Victor in de rij te gaan staan om mijn boek te laten signeren. Hij was echt heel aardig en nam de tijd om nog een praatje te maken.

18094700_1245036882281147_1983740974777499648_n

Na de signeersessie liep ik een beetje rond en kocht ik wat spullen bij de diverse kramen die er stonden. Daarna was het tijd voor de masterclass, ik koos voor ‘recenseren’. Deze masterclass werd gegeven door Bas Maliepaard, recesent bij Trouw. Ik vond het echt een hele interessante en leerzame ‘workshop’.  Hij somde wat do’s en don’ts op en gaf tips. Ook noemde hij dat er veelal YA-literatuur gerecenseerd wordt vanuit Amerikaanse bodem, terwijl er ook erg goede Nederlandse YA-boeken te vinden zijn. Hij noemde o.a. Het midden van de wereld – Andreas Steinhöffel en Er is geen vorm waarin ik pas – Erna Sassen, deze twee boeken wil ik zeker gaan lezen.  Na de workshop was er nog een mogelijkheid tot het laten signeren van boeken, maar aangezien ik dit niet meer wilde besloot ik naar huis te gaan.

18095448_215203562301629_7582137678682914816_n(1)De goodiebag bestond uit: een totebag gevuld met twee boeken (De glazen troon en Disruptor),  verschillende boekenleggers en kaarten, promotiemateriaal en alle handtekeningen van de auteurs. Daarnaast kocht ik nog een Mystery-mini funko doll van Belle en het Beest, een mok, een kaars en een kaart bij Letters & Lights en een notitieboekje!

Ik vond het echt een hele leuke ervaring om naar YALfest te gaan, de auteurs waren leuk, de stands waren leuk en het sfeertje was ook erg gezellig!

Love,
Do

Geef een reactie

