Mijn favoriete boeken uit 2016

15803421_1065670120222513_999376612753408000_n1Hoi!
Ik heb veel boeken gelezen in 2016, om precies te zijn heb ik er 65 gelezen.
Ik wil met jullie 5 boeken delen die mij het meeste zijn bijgebleven. In willekeurige volgorde, want ik heb niet echt één favoriet.

  1. Jane Eyre – Charlotte Brontë 
    Een echte klassieker wat mij betreft, maar toch heb ik niet eerder de behoefte gehad om dit boek te lezen. Voor een vak dat ik gevolgd heb, moesten wij dit boek lezen, een uitstekende kans om het eens te proberen dus! Ik vond het echt een heel erg mooi boek. Ik was bang dat het een moeilijk en zwaar boek zou zijn, maar dat viel reuze mee.
    Jane Eyre wordt vaak omschreven als een Bildungsroman, aangezien je het leven van Jane volgt van jong meisje tot volwassen vrouw. Jane is een weeskind en heeft het niet makkelijk in haar leven. Ze ontmoet veel nare mensen, maar ook veel mensen die ze voor haar leven lief heeft. Ik wil niet te veel weggeven, dus ik zou dit boek zeker een kans geven!
  2. Hag-Seed – Margaret Atwood
    Dit is een ‘retelling’ van het beroemde The Tempest van Shakespeare. Naast dat ik fan ben van Margaret Atwood, ben ik ook erg geïnteresseerd in adaptaties van Shakespeare. Een perfecte combinatie dus. In dit verhaal staat toneel centraal. Felix is een soort van ‘artistic director’, hij neemt een baan aan in een gevangenis waar hij een toneelstuk wil gaan opvoeren met als hoofdrollen de gevangenen. Er gebeurt natuurlijk nog veel meer, maar ik denk dat dit beter tot zijn recht komt wanneer je het boek echt zelf gaat lezen.
  3. The Joy Luck Club – Amy Tan
    Voor een vak dat ik gevolgd heb, moesten wij een korte tekst lezen uit dit boek. Ik vond het echt een hele interessante en mooi beschreven verhaal en ik besloot het gehele boek te lezen én mijn essay hierover te schrijven. Dit boek volgt het leven van twee generaties Chinese vrouwen, het boek is opgedeelt in vier x vier hoofdstukken. Het verhaal wordt dus verteld uit het perspectief van de dochters en de moeders. Ik vond het erg interessant en leuk om zo de verschillen in generaties en de verschillen qua cultuur te zien.
  4. The Nightingale – Kristin Hannah
    Dit boek is gewoon echt heel erg mooi en aangrijpend. Dit boek speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en dat soort boeken vind ik sowieso altijd wel interessant. Het gaat over twee zussen, twee werelden van verschil. Zij moeten hun staande zien te houden tijdens de oorlog en doen dit beiden op hun eigen manier.
  5. Room – Emma Donoghue
    Waarschijnlijk heeft iedereen weleens van Room gehoord, aangezien dit boek ook verfilmd is. Dit boek gaat over Jack, een jongetje dat nog nooit buiten één kamer is geweest. Hij denkt dus ook dat die kamer het enige is wat er bestaat. Op een dag gebeurt er iets waardoor hij erachter komt dat dit niet het geval is. Ik vond dit boek grappig, raar en aangrijpend. Eerlijk gezegd heb ik de film nog niet gezien, maar die wil ik zeker snel gaan bekijken.

Ik ben wel benieuwd wat jullie favoriete boek is.

Love,
Do

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. Renate schreef:

    Ik heb geen van deze boeken gelezen, maar ik ben toch wel benieuwd naar de boeken nu ik jouw beschrijving erover gelezen heb. Vooral: 1,2,3 en 5 klinken als boeken die ik graag zou willen lezen. The Nightingale klinkt ook heel fascinerend (alleen de titel klinkt al zo mooi) maar de tweede wereldoorlog krijg ik altijd een beetje rillingen van en probeer ik zoveel als mogelijk is te vermijden haha. En jeetje 65 boeken! Ik ben ook dol op lezen, maar zoveel boeken ga ik denk ik nooit in een jaar kunnen lezen haha.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

