Simon VS the Homosapiens agenda – Becky Albertalli

Vastleggen in volledig scherm 8-8-2015 135002.bmp

Dit boek heeft mij positief verrast. De laatste tijd lees ik weer wat meer Young Adult, omdat dit gewoon makkelijkere boeken zijn om te lezen. De boeken die vaak gehypet worden spreken mij niet zo aan. Zo ben ik niet zo’n grote fan van boeken van John Green en fantasy spreekt mij ook niet echt aan.

Op de voorkant van dit boek staat: “The love child of John Green and Rainbow Rowell”. Zoals ik hierboven al vermeldde, ben ik niet zo’n fan van John Green, al vind ik de boeken van Rainbow Rowell wel erg leuk. Daarom wilde ik het boek wel een kans geven. Ik moet zeggen dat dit een van de betere Young Adults is, die ik de afgelopen tijd heb gelezen.

Simon is zestien jaar oud en valt (stiekem) op jongens. Niemand weet dit. Hij houdt niet zo van drama en gedoe, al doet hij wel graag mee aan musicals, zo ook dit jaar. Ook e-mailt hij in het geheim met een andere jongen die ook op jongens valt. Ze zitten bij elkaar op school, maar weten elkaars identiteit niet, aangezien ze schuilnamen gebruiken.

Op een dag valt een e-mail in verkeerde handen en is de kans groot dat Simon zijn “geheim” openbaar gemaakt wordt. Daarnaast wordt hij ook gechanteerd, degene belooft de e-mail niet op Tumblr te gooien, als Simon een date met zijn beste vriendin regelt.

Het uitkomen van zijn seksuele geaardheid is niet het ergste, het ergste wat kan gebeuren is dat Blue’s (Simon’s zijn e-mail-vriend) privacy wordt aangetast.

Naast dit allemaal, worstelt Simon natuurlijk ook met zijn geaardheid en hoe hij dit aan zijn vrienden en ouders moet vertellen. Blue worstelt hier ook mee en samen kunnen ze hier erg goed over “praten”.

Zullen Blue en Simon elkaar ooit ontmoeten? Accepteert iedereen wel dat hij homo is en hoe gaan zijn ouders en vrienden reageren?

Ik vond dit boek echt heel leuk, grappig en hartverwarmend. Echt een goede manier om homoseksualiteit bespreekbaar te maken. Ik vind het ook vernieuwend dat dit een liefdesverhaal is tussen twee jongens, dit voegt echt iets toe aan dit verhaal.

Liefs,
Do

One thought on “Simon VS the Homosapiens agenda – Becky Albertalli

Geef een reactie

