Persepolis – Marjane Satrapi

Vastleggen in volledig scherm 19-7-2015 143241.bmp

“The story of a Childhood and The Story of a Return”

Nog nooit had ik een echte graphic novel gelezen. Natuurlijk las ik vroeger wel eens de Donald Duck of andere stripverhalen. Maar meestal waren dit korte verhalen, die je in een paar minuutjes uit had. Dit boek is een echt boek, met een verhaal alleen dan in stripboek-vorm.

Eerlijk gezegd wist ik niet echt wat ik moest verwachten, ik lees normaalย natuurlijk boeken zonder plaatjes/illustraties. Het is zeker niet tegengevallen, ik vond het erg leuk. Zo krijg je een beeld van het uiterlijk van de personages in het boek, de gezichtsuitdrukkingen zijn beter te begrijpen, de omgeving komt in beeld en het is makkelijk te begrijpen waar het verhaal over gaat.

Dit verhaal is natuurlijk niet niks, als het in de normale verhaalvorm zou staan, was het denk ik moeilijker voor mij om te begrijpen.

Dit boek gaat namelijk over Marjane, een meisje die opgroeit in Teheran gedurende Islamitische revolutie. Het is voor haar erg moeilijk om op te groeien in deze tijd, zij heeft namelijk zo haar eigen ideeรซn en kan zichzelf tijdens deze revolutie niet goed uiten. Ze besluit (in overleg met haar ouders) om weg te gaan uit haar land en te verhuizen naar Wenen.

Hier blijkt ook maar weer dat ze haar mening klaar heeft en niet met zich laat sollen. Ze maakt allerlei dingen mee en zoekt zelf een weg die voor haar het beste is. Ze voelt zich alleen, ze is zonder haar vader en moeder verhuist, maar aan de andere kant wil ze ook niet graag terug naar haar geboorteland.

Toch besluit ze terug te gaan, omdat ze haar vader en moeder erg mist. Is dit een goede keuze geweest of is ze toch te westers geworden en past ze niet meer tussen de rest van haar oude vrienden en familieleden?

Ik vond dit een erg mooi, interessant en zelfs leerzaam boek. Zelf ben ik niet zo thuis in de geschiedenis van Irak, tijdens het lezen leer je hier meer over. Het is niet op een zware manier uitgelegd, maar juist op een luchtige en grappige manier. Zelf vind ik dit een erg fijne vorm om iets te leren.

Ik raad dit boek zeker aan, het boek is grappig, mooi en leerzaam. Zeker als je nog nooit een (echte) graphic novel hebt gelezen, raad ik deze aan.

Liefs,
DO

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Kelly schreef:

    Klinkt goed!

    Like

  2. Jaaah, deze wil ik al zo’n tijd lezen!

    Like

Geef een reactie

