Classic reads <3

IMG_2137

Sinds een tijdje ben ik erg geïnteresseerd in Engelse boeken. Ik las voornamelijk boeken van nu, maar ik was toch wel benieuwd naar de boeken van vroeger. Ik hoor vaak goede verhalen over de classics, de meeste boeken worden goed beoordeeld. Ik besloot toen ik in de boekenwinkel was, niet te gaan voor het nieuwste boek, maar eens verder te kijken. Ik had van te voren al een paar titels opgeschreven die ik wilde bekijken.

Penguin is een erg bekende Engelse uitgever. Ik ben altijd erg fan van hun boeken. Onder de boeken van The Penguin English Library vallen bekende Britse classics, allemaal met een dezelfde soort voorkant. Ik vind het een mooie voorkant en ik vind het ook nog eens leuk staan als alle boeken een beetje hetzelfde er uitzien.

Ik kocht drie boeken van deze serie, een daarvan kocht ik tweedehands. Daarnaast kocht ik nog twee boeken. Hieronder zal ik de boeken verder beschrijven, met een korte samenvatting waar het overgaat.

Emma by Jane Austen
Emma is eigenlijk heel tevreden met haar leven, ze heeft niet echt de behoefte aan liefde of aan het huwelijk. Wat haar vooral interesseert is het nadenken  (en bemoeien met) over het (romantische) leven van anderen. Een goede vriend van haar, waarschuwt haar dat ze hiermee moet ophouden.. Dat dit consequenties kan hebben, hiermee begint het verhaal van Emma pas echt.
Ik ben erg benieuwd naar dit boek, aangezien dit als een van de betere werken van Jane Austen wordt gezien.

The Portrait of a Lady by Henry James
Isabel Archer is een erg mooie Amerikaanse vrouw, zij wordt door haar rijke tante naar Europa gebracht. Met de verwachting dat ze snel gaat trouwen. Isabel wil graag haar eigen leven leiden, met allerlei gevolgen van dien.

Cranford (tweedehands) by Elizabeth Gaskell
Cranford gaat over de avonturen van Matty en Miss Deborah, zij zijn twee zussen op leeftijd. Zij proberen te genieten van hun leven in de mindere omstandigheden. Elizabeth Gaskell beschrijft het verhaal aan de hand van ouderwetse gewoontes en dominante vriendschappen tussen vrouwen. Daarnaast gebeuren er natuurlijk ook minder leuke dingen in het boek. Geweld, bankroet en onwetende wreedheid spelen ook een grote rol.

The Catcher in the Rye by J D Sallinger
Holden is een zestien jaar oude jongen, een paar dagen geleden is hij geschorst van school. Het boek begint met de tekst:
“If you really want to hear about it, the first thing you’ll probably want to know is where I was born and what my lousy childhood was like, and how my parents were occupied and all before they had me, and all that David Copperfield kind of crap, but I don’t feel like going into it, if you want to know the truth. In the first place, that stuff bores me, and in the second place, my parents would have about two hemorrhages apiece if I told anything pretty personal about them.”

The Sonnets (tweedehands) by William Shakespeare
In dit boekje staan alle sonnetten van Shakespeare weergegeven.

Ik ben benieuwd naar alle boeken, ik kan niet wachten om er in te beginnen.
De Engelse boeken zijn ook een stuk goedkoper dan Nederlandse literatuur.
Zo betaalde ik voor Emma, The Portrait of a Lady en The Catcher in the Rye slechts €8,95.
Cranford is tweedehands, dus deze kostte nu nog vijf euro. The Sonnets is ook tweedehands en deze kostte slechts drie euro.

Liefs,
Do

One thought on “Classic reads <3

Geef een reactie

