Mijn Londen tips

IMG_1373

Zoals misschien wel duidelijk was, ben ik samen met mijn zusje naar Londen geweest. Wij waren hier allebei nog nooit geweest en hadden er dus erg veel zin in. Van te voren moeten er natuurlijk een aantal dingen geregeld worden. Zo moesten wij kiezen in welk hotel wij gingen slapen en met welk vervoersmiddel wij naar Londen gingen.

In eerste instantie wilden wij graag met het vliegtuig naar Londen, maar omdat dit best wel spannend zou zijn hebben wij besloten om dit niet te doen. Ik vlieg zelf niet graag en ben best wel stressgevoelig, dus dit leek ons niet echt een goed plan. (Aangezien dit ons eerste reisje zonder ouders was) Wij besloten daarom om met de trein te gaan.

Met de trein naar Londen is zeker een aanrader, ik dacht in het begin dat het een super lange reis zou worden, maar dit viel reuze mee. Wij hebben geboekt via NS international, wij vertrokken van ons huis en ruim 8 uur later kwamen we aan in Londen. (London St. Pancras). Wij wonen nogal in een uithoek, dus in totaal moesten wij vier keer overstappen.

Je reist tot en met Brussel Zuid/Midi, en vanaf daar ga je met de Eurostar trein naar Londen. In Brussel moet je ook door de douane en wordt je paspoort gecontroleerd.

Als je net als wij niet echt van vliegen houden, zou ik zeker eens een kijkje nemen op de NS international site.
Dit is wel iets duurder, voor twee personen een retour kostte ongeveer 220 euro.

Hierna gingen wij opzoek naar een hotel. Wat ons opviel is dat alles erg duur is. Sowieso is de pond niet echt gunstig voor ons. Ik heb via booking.com een hotel gevonden, dat binnen ons budget lag. Wij verbleven in het Ibis Styles Excel hotel, dit hotel ligt bij het Excel centrum en vlakbij de O2-arena. Het hotel bevindt zich direct naast het DLR-treinstation, dit was de voornaamste reden waarom wij dit hotel gekozen hebben.
Voor vier dagen (drie nachten) betaalden wij hier 220 euro voor. (voor twee personen)

IMG_1367

Dit hotel ligt echter wel iets verder weg van het centrum van Londen. Daarom was het voor ons een must om een oystercard te kopen. Een Oystercard is een soort OV-chipkaart, waarmee je door heel Londen kunt reizen. Ik kreeg de tip om deze in Nederland al te bestellen. Op de site van visit britain kun je een Oystercard bestellen. Wij hebben toen gekozen voor een kaart met dertig pond erop. (Wij verbleven vier dagen in Londen) Achteraf bleek dat we beter twintig pond konden nemen, maar dat kun je ook niet van te voren weten.

In Londen betaal je voor zones. Als je in zone 1 of 2 blijft, kost een reisje iets meer dan twee pond (met de Oystercard). Als je losse kaartjes koopt, ben je per keer ongeveer 4 pond kwijt. Dit is de voornaamste reden dat wij een Oystercard genomen hebben, aangezien wij toch elke dag de metro of trein moesten gebruiken. Op de site van visit britain staan de zones ook uitgelegd, zodat je zelf kunt zien hoeveel jij ongeveer op je kaart wilt hebben.

Daarnaast is het ook verstandig om van te voren al wat ponden te bestellen, bij de bank bijvoorbeeld. Als je in Londen zelf namelijk geld opneemt, moet je hier extra voor betalen. Ik weet niet precies hoeveel, maar de bank zei ongeveer 4 tot 5 euro per transactie. Dit geldt alleen als je geld opneemt, pinnen bij winkels/restaurants is gewoon kosteloos.

Ik wilde wel genoeg geld meenemen, want bij sommige kraampjes of eetgelegenheden is het niet mogelijk om te pinnen. Wij hebben bij onze bank 160 pond besteld, hiervoor moesten wij €232,39 betalen. Hier zitten de bestelkosten etc. al bij in.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn tips hebben gehad, ik ga ook nog een apart artikel maken over andere aanraders voor in Londen.

Als jullie nog vragen of opmerkingen hebben, hoor ik dat natuurlijk graag!

Liefs, Do

Geef een reactie

