Studeren

IMG_0184

Op social media, maar ook in het echte leven hoor ik vaak mensen die het niet meer leuk vinden om naar school te gaan. Zij willen het liefste zo snel mogelijk het bedrijfsleven in, of juist gaan reizen. Dit heb ik totaal niet. Ik ben afgelopen oktober gestopt met mijn studie en hoewel het een goede keuze is geweest, heb ik er af en toe best wel spijt van gehad.

Aangezien ik in september ben gestopt, heb ik een heel jaar eigenlijk geen studiemogelijkheden. Er zijn studies die begonnen zijn in februari, maar die studies spraken mij niet aan.

Ik heb het eerste jaar van mijn Hbo-opleiding eigenlijk weinig tot geen twijfels gehad. Ik had een leuke klas, met leuke medestudenten. Mijn cijfers waren goed en ik heb mijn propedeuse dan ook in één jaar weten te behalen. Toch voelde ik mij niet echt op mijn plek. De meeste mensen in mijn klas wisten al wat ze wilden worden, terwijl ik eerlijk gezegd nog geen idee had. In de zomervakantie na het eerste jaar begon het twijfelen toe te slaan. Ik dacht bij mijzelf na, wat ik nou eigenlijk wilde.. Wat wil ik later gaan doen? en kan ik dit met mijn huidige studie bereiken? Word ik gelukkig van deze studie? Ik besprak mijn twijfels met mijn moeder en zij reageerde heel erg begripvol. Ik zei tegen haar dat ik niet echt de behoefte had om een managersfunctie uit te gaan oefenen, leidinggeven ligt mij sowieso niet echt.

De eerste schooldag van het tweede jaar naderde. Ik had met mijn moeder afgesproken om het nog even aan te kijken. Misschien werd de stof in het tweede jaar wat meer naar mijn smaak. De klassen waren helemaal omgegooid, ik kwam dus in een andere klas terecht. Wel met mijn vriendinnen, maar ook met een heleboel andere studenten die ik nog niet kende.. Weer een spannend begin dus. Ik voelde me totaal niet thuis in de klas. Daarnaast vond ik de leerstof nog oninteressanter dan in het eerste jaar. Ik ging (voor het eerst in alle schooljaren) met tegenzin naar school. Het was nog maar de eerste week van het nieuwe jaar, maar ik wist het eigenlijk al zeker, dit is niet waar ik thuishoor.

Al vrij snel besloot ik om dit tegen mijn studiebegeleider te vertellen. Voor hem kwam dit niet als een grote verassing, waar ik eigenlijk wel blij om was. Al vrij snel was alles geregeld en stopte mijn studentenreisproduct en studiefinanciering. Ik was geen Hbo-student meer.

Maar wat nu? dat was de vraag. Al vanaf kleins af aan ben ik bezig met taal, ik vind talen leren erg leuk en was er op de middelbare school ook goed in. Ook vind ik cultuur en geschiedenis erg interessant. De perfecte studie voor mij zou dan dus ook een combinatie van die twee aspecten zijn. Ik besloot om rond te kijken op verschillende sites van de hogescholen.

Eigenlijk sprak niets mij aan. De enige studies die daar ietwat mee te maken hadden, waren de lerarenopleidingen. Niets voor mij. Toen ging ik een kijkje nemen op de sites van verschillende universiteiten. Ik kwam een opleiding tegen die mij oprecht interesseerde en leuk leek. De opleiding Engelse taal en cultuur. Ik was erg enthousiast en belde de universiteit meteen op. Ik heb natuurlijk geen VWO gedaan, maar wél mijn HBO-propedeuse behaald. De mevrouw aan de telefoon zei dat dit geen enkel probleem was en dat ik mij gerust kon inschrijven voor de opleiding. Zo gezegd, zo gedaan.

Vorige week maandag ging ik naar de desbetreffende universiteit toe. Helaas kreeg ik daar de mededeling dat ik de opleiding niet kon volgen. De eisen om toegelaten te worden aan de universiteit waren aangescherpt. Je moest nu een certificaat Engels en Nederlands op VWO niveau hebben, om toegelaten te worden. Het is natuurlijk alweer april en de examens zijn volgende maand alweer, geen kans om ze nog te behalen dus.

Ik baalde ontzettend, als ik dit eerder had geweten had ik er natuurlijk alles aan gedaan om deze certificaten te behalen. Toen ik thuiskwam ben ik meteen naar andere universiteiten gaan kijken. Ik woon helaas niet erg centraal, dus de universiteiten liggen niet echt in de buurt. Toch vond ik een universiteit waar je toegelaten wordt met alleen je HBO-propedeuse. Ik besloot meteen een mailtje te sturen of dit écht het geval was. Gelukkig worden op die universiteit de strengere regels pas een jaar later ingevoerd.

Ik kan niet wachten om weer te gaan studeren, ik heb er heel veel zin in!

Liefs, Do

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Bente schreef:

    Wat fijn dat je nu een studie gevonden hebt die wél bij je past (en wat irritant dat het niet gecommuniceerd is dat de toelatingseisen zijn veranderd!).

    Liked by 1 persoon

  2. quintyschoot schreef:

    Je zelf thuis voelen in de klas is een van de belangrijkste dingen, anders ga je met tegenzin naar school en dat is natuurlijk heel vervelend .ik hoop voor je dat je op je nieuwe opleiding je wel erg thuis voelt!! Veel succes 😘

    Liked by 1 persoon

  3. Hoe leuk dat je nu iets hebt gevonden waarin je wél veel interesse hebt. Ik ben zelf afgestudeerd, maar als ik nu terugkijk op m’n studie had ik liever toch iets anders gedaan, net omdat het zo moeilijk is om een job te vinden en tjah, was gewoon fijner geweest. Ik vind het überhaupt gewoon moeilijk om iets te vinden, want hoe weet je nu wat je precies wilt doen. Ik heb zoveel interesses haha. Veel succes alvast en het klinkt echt als een hele interessante studie!

    Liked by 1 persoon

  4. Irma schreef:

    Wat fijn dat je weer een studie hebt gevonden hé! Ik moet eerlijk bekennen dat ik studeren ook helemaal niet zo erg vind. Ik heb het naar mijn zin! Ik hoop dat voor jou ook snel weer hetzelfde gaat gelden. 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

