Graeme Simsion – Het Rosie Project

IMG_0573

“I asked you here tonight because when you realise you want to spend the rest of your life with somebody, you want the rest of your life to start as soon as possible.”

Dit boek stond al een tijdje op mijn to read list. Ik weet niet waarom, maar ik pakte toch de hele tijd een ander boek om te lezen. Toen zag ik het boek liggen in de boekenwinkel voor maar tien euro. Wel in het Nederlands, maar dat maakte me niet zo veel uit. Afwisseling tussen Engels en Nederlands is nooit verkeerd.

Het Rosie Project heeft mij positief verast, wat een léuk en grappig boek! Normaal niet het soort genre wat ik snel uitkies, maar door dit boek wil ik meer van dit soort boeken lezen.

Het Rosie Project gaat over Don Tillman, een wetenschapper met een autistische stoornis. Alles in zijn leven bestaat uit schema’s en lijstjes, waar hij zich aan houdt. Daarnaast is hij superintelligent en onthoud hij alles. Er is eigenlijk maar één “ding” wat ontbreekt in zijn leven: een vrouw. Hij start daarom  -samen met zijn goede vriend Gene- het “Echtgenote Project” (The Wife-Project) op. Dit is een checklist met allemaal criteria waar zijn toekomstige vrouw aan moet voldoen. De criteria die hierop staan zijn vreemd, maar passen wel helemaal bij het boek. Zo moet zijn toekomstige vrouw een BMI hebben wat tussen een bepaald niveau ligt, iets waar de “normale” mens eigenlijk totaal niet over na denkt.

Na wat mislukte dates regelt Gene iemand voor Don. Haar naam is Rosie en ze is een excentrieke verschijning. De date verloopt niet voorspoedig en ze voldoet totaal niet aan de eisen die Don stelt, toch voelt hij zich op zijn gemak. Rosie verteld Don dat ze haar biologische vader nooit ontmoet heeft en ze is toch wel erg benieuwd naar hem. Don denkt hierover na en begint zijn nieuwe project: “Het Vaderproject” (hierdoor komt het Echtgenote Project op de achtergrond te staan). Don (met zijn wetenschappelijke achtergrond) heeft het idee om het DNA te verzamelen van alle mannen in de afstudeerklas van Rosie haar moeder (zij is helaas overleden, dus “gewoon” vragen is geen optie). Rosie en Don maken tijdens deze reis de leukste dingen mee. Don wijkt steeds meer af van zijn dagelijkse vaste schema’s en wordt wat spontaner.

Zou Rosie dan toch wel goed voor hem zijn?

Wat mij betreft echt een aanrader. Grappig, lief en soms een tikkeltje vreemd.

Liefs, Do

3 thoughts on “Graeme Simsion – Het Rosie Project

Geef een reactie

